Vilken ska jag välja?

Vi ska göra en inlämningsuppgift till historian och vi har fått 5 olika förslag och de här 2 tyckte jag lät spännande. Frågan är bara; vilken ska jag välja?

1. Året är 1780 och det nordamerikanska frihetskriget är i full fart. Vid denna tidsperiod ställde sig vissa indianstammar på kolonisternas sida, andra på britternas. Du är indian, och ledare för Empetvaa-stammen. Ni är nu ställda inför dilemmat att välja sida i kriget. Skriv ner det tal som du håller inför din stam där du försöker övertala dem om vilken sida ni ska ställa er på i kriget. Visa i ditt resonemang på din förståelse för perioden och motivera utförligt dina åsikter. Signera med ett trendriktigt indiannamn.

2. 1790 och 1791 släpptes "Reflections on the Revolution in France" respektive "The Rights of Man". Det var Edmund Burke, konservatismens förfader, och Thomas Paine som battlade om huruvida den franska revolutionen var av ondo eller godo. Gå i deras fotspår, och ge mig din bild av den franska revolutionen. Hur ser du på det som skedde? Var det bra/dåligt/både och? Visa i ditt resonemang på din förståelse för perioden och motivera dina åsikter utförligt.

Kommentarer
Postat av: J

Den första låter spännande :)<3

2009-04-02 @ 18:44:22
Postat av: Maria

Välj 1:a, den verkar nice ;) <333 saknar dig gumman :*

2009-04-02 @ 18:45:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0